170
نتیجه گیری تحقیق………………………………170
الف) یافته های توصیفی 170
ب)یافتههای استنباطی 172
• فرضیه اول 172
• فرضیه دوم 173
• فرضیه سوم 174
• فرضیه چهارم 176
پیشنهادهای تحقیق 177
الف) پیشنهادهای مرتبط با عوامل ساختاری 177
الف.1) گزینش و استخدام 177
الف.2) انتصابات و ارتقای شغلی 177
الف.3) ارزیابی عملكرد 178
الف.4) جبران خدمت 178
الف.5) ساختار سازمانی 179
الف.6) بهبود روشها 179
الف.7) سیستم مكانیزه اطلاعاتی 179
ب) پیشنهادهای مرتبط با عوامل رفتاری 180
ب.1) انگیزش و رضایت شغلی 180
ب.2) رهبری 180
ب.3) فرهنگ سازمانی 181
ب.4) امنیت شغلی 181
ب.5) آموزش و بالندگی كاركنان 182
پ) پیشنهادهای مرتبط با عوامل زمینهایی 183
پ.1) مشتریگرایی 183
پ.2) پیمانكاران و مشاوران 183
سایر پیشنهادها 184
الف) عوامل ساختاری 184
الف.1) گزینش و انتصابات 184
الف.2) ساختار و تشكیلات 184
الف.3) حقوق و دستمزد و رفاه 185
ب) عوامل رفتاری 185
ب.1) آموزش و بالندگی كاركنان 185
ب.2) فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی 186
پیشنهاد برای تحقیقات آتی 187
محدودیتهای پژوهش 188
منابع و ماخذ 190
الف. منابع فارسی……………………………………..190
ب.منابع انگلیسی………………………………………194
ضمائم…………………………………………..195
خلاصه پژوهش
پژوهش حاضر تحت عنوان “بررسی آسیبشناسی معاونت منابع انسانی شركت برق منطقهای تهران با هدف بهبود و توسعه” در محدوده زمانی سال 1383 و در قلمرو مكانی حوزه ستادی معاونت منابع انسانی شركت برق منطقهای تهران صورت پذیرفته است. هدف اصلی این تحقیق، شناسایی معیارها و شاخصهای آسیبشناسی معاونت منابع انسانی برق تهران، طبقهبندی آسیبهای مزبور و ارایه پیشنهادات و توصیههایی برای بهبود و توسعه میباشد تا در این راستا به حل مشكلات و ارتقای اثربخشی معاونت منابع انسانی یاری رسانده و از حادشدن مشكلات، كاهش بهرهوری جلوگیری بعمل آورد.
آسیبها بسیار متعدد و متنوع هستند و همه سطوح عملكردها، اهداف و رفتارها و ساختارهای سازمانی را درگیر اختلال مینمایند؛ از اینرو، مناسبترین تئوری و متدولوژی برای تجزیه و تحلیل و شناخت آسیبهای سازمانی، مدل سهشاخگی است. این مدل از “عوامل رفتاری” (شامل: فرهنگ سازمانی، انگیزش و رضایت شغلی،رهبری، آموزش و بالندگی كاركنان، و امنیت شغلی)، “عوامل ساختاری” (شامل: ساختار سازمانی، بهبود روشها، سیستم مكانیزه اطلاعاتی، نظام پرداخت، گزینش و استخدام، انتصابات و ارتقای شغلی و ارزیابی عملكرد) و سرانجام “عوامل زمینهای” (شامل: مشتریگرایی و پیمانكاران و مشاوران) تشكیل شده است.
با توجه به مدل و اهداف مورد نظر، پژوهش حاضر در صدد یافتن پاسخ به این پرسش بود كه “عواملی كه عملكرد معاونت منابع انسانی شركت برق منطقهای تهران را تحت تأثیر قرار میدهد چیست؟” به همین منظور، چهار فرضیه ـ به شرح ـ مطرح گردید:
- فرضیه اول: عوامل ساختاری بر عملكرد معاونت منابع انسانی برق تهران تأثیر دارد؟
- فرضیه دوم: عوامل رفتاری بر عملكرد معاونت منابع انسانی برق تهران تأثیر دارد؟
- فرضیه سوم: عوامل زمینهای بر عملكرد معاونت منابع انسانی برق تهران تأثیر دارد؟
- فرضیه چهارم: بین میزان تأثیر عوامل ساختاری، رفتاری و زمینهای بر عملكرد معاونت منابع انسانی برق تهران تفاوت وجود دارد.
روش تحقیق حاضر، از آن جهت كه به بررسی و شناسایی آسیبهای سازمانی در شرایط موجود میپردازد، تحقیق توصیفی ـ پیمایشی بوده است و جامعه آماری نیز شامل كلیه كاركنانی كه در حوزه ستادی شركت برق منطقهای تهران و در مشاغل مدیریتی، سرپرستی و كارشناسی ـ به تعداد 339 نفر ـ مشغول بكار هستند در نظر گرفته شد. از جامعه آماری مزبور، نمونهای به حجم 100 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب گردید. در راستای اندازهگیری دقیق شاخصهای آسیبشناسی معاونت منابع انسانی شركت برق منطقهای تهران، پرسشنامهای آماده شد و از پاسخدهندگان درخواست گردید، نقطهنظرات و دیدگاههای خود را نسبت به شرایط موجود شاخصها براساس مقیاس پنجگزینهای لیكرت اعلام دارند. برای بررسی اعتبار پرسشنامه از روش محاسبه ضریب “آلفای كرونباخ” استفاده شد. ضریب اشاره شده برای كل پرسشنامه ـ كه شامل 40 سؤال بوده است ـ برابر 93/0 و برای هر یك از خرده مقیاس یا سؤالات (عوامل ساختاری، عوامل رفتاری، و عوامل زمینهای) به ترتیب 88/0، 87/0، و 74/0 محاسبه گردید.
برای تجزیه و تحلیل اطلاعات ابتدا دادههای پژوهش از پرسشنامهها استخراج و سپس با استفاده از كامپیوتر و از طریق نرمافزار آماری SPSS در بخش روشهای توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج آزمون آماری حاكی از آن است كه تمامی فرضیات تحقیق در سطح 99% مورد تایید قرار میگیرند. به این ترتیب با استفاده جداول و نمودارهای حاصل از فصل چهارم، اولویت آســیبهای هر یك از عوامل ساختاری، رفتاری و زمینهای و همچنیـن علل و ریشه هــر آسیب ـ باتوجه به نقطهنظر كل پاسخگویان ـ مورد شناسایی قرار گرفت. اولویت آسیبهای هر یك از عوامل ـ به ترتیب گستردگی آسیب ـ به شرح زیر حاصل گردید:
الف – عوامل ساختاری
- گزینش و استخدام؛
- انتصابات و ارتقای شغلی؛
- ارزیابی عملكرد؛
- سیستم پرداخت؛
- ساختار سازمانی؛
- بهبود روشها؛ و
- سیستم مكانیزه اطلاعاتی.
ب – عوامل رفتاری
- انگیزش و رضایت شغلی؛
- رهبری؛
- فرهنگ سازمانی؛
- امنیت شغلی؛ و
- آموزش و بالندگی كاركنان.
پ – عوامل زمینهای
- پیمانكاران و مشاوران؛ و
- مشتریگرایی.
سرانجام پیشنهادات و توصیههایی برای بهبود و توسعه معاونت منابع انسانی شركت برق منطقهای تهران بیان گردید.
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است
فرم در حال بارگذاری ...