در سالهای اخیر تحقیقهای صورت گرفته بر روی شناخت عواملی كه در زمینه رضایت مشتریان و وفاداری آنها موثر باشد گسترش یافته است در اغلب موارد وفاداری مشتریان برای موفقیت سازمان حیاتی است چرا كه معمولاً جذب مشتریان جدید گران تر از حفظ مشتریان موجود می باشد و در اكثر تحقیقات صورت گرفته بوسیله بسیاری از نویسندگان پیشنهاد شده است تا مشتریان وفادار به عنوان یك دارایی رقابتی حفظ شوند و یكی از راهكارهای تقویت این امر از طریق ایجاد یك رابطه همكاری صمیمانه، مناسب و قوی بین فروشندگان و خریداران میباشد(صادقی ،1382)
امروزه با توسعه مفهوم بازاریابی سازمان های تجاری از جمله بانک ها به این مطلب پی بردهاند که برای رسیدن به اهداف خود باید رضایت
مشتریان را جلب نمایند. باید پذیرفت که بازارها محدودند و مشتری کمیاب. در دوره حاظر سازمانهایی خواهان موفقیت می باشند، در جستجوی راهها و روشهایی هستند تا بتوانند رهبری بازار را در کنترل خود درآورند، یکی از مهمترین عوامل موفقیت مشتری گرایی است. در این راستا بسیاری از سازمانها تنها به تئوری پردازی اکتفا کرده و کمتر به صورت واقعی و عملی به آن پرداختهاند(حسن زاده، 1384). بعضی از بانکها در پی آن هستند تا با شناسایی نیاز مشتری، ارائه خدمات مختلف به بازار، در این صحنه رقابت از دیگران پیشی بگیرند. اما کسانی در صحنه رقابت در آینده موفق خواهند بود که بتوانند سریع تر از دیگران به نیازها و خواسته های مردم توجه کنند و به مردم پاسخ دهند. به عبارت دیگر در یک بازار رقابتی بین بانکها کسانی موفق خواهند شد که برای ارائه خدمات به مشتریان برنامههای خاص بازاریابی در جهت جلب رضایت مشتری داشته باشد. امروزه سازمانهایی که خواهان موفقیت میباشند در جستجوی راهها و روشهایی هستند تا بتوانند رهبری بازار را در کنترل خود در آورند، یکی از مهمترین عوامل موفقیت مشتری گرایی است از اینرو بانکها برای جلب و جذب مشتری با یکدیگر به رقابت میپردازند و هیچ بانکی نمی تواند بدون مشتری به حیات خود ادامه دهد. در بازار رقابتی بین بانکها کسانی موفق خواهند شد که برای ارائه خدمات به مشتریان برنامههای خاص بازاریابی در جهت جلب رضایت مشتریان داشته باشند و با استفاده از روشها و استراتژیهای بازار یابی در جذب مشتریان و به دست آوردن رضایت آنها به اهداف مورد نظر خود دست خواهند یافت.
فرم در حال بارگذاری ...