دوران نوینی در عرصه حیات اجتماعی که به جامعه اطلاعاتی مشهور است آغاز شده که زندگی بشر، مناسبات آن،آموزش و پرورش و رسالت آن را تحت تأثیر قرار داده است.امروزه مهمترین دغدغهی نظام آموزشی و پرورشی یك كشور، ایجاد بستری مناسب جهت رشد و تعالی سرمایههای فكری در جامعهی اطلاعاتی و دانایی محور میباشد. برای آنكه همهی گروههای اجتماعی قادر باشند بطور مؤثّر در چنین جامعهای مشاركت داشته باشند، باید یادگیری پیوسته، خلاقیت، نوآوری و نیز مشاركت فعال و سازندهی اجتماعی را بیاموزند. تحقّق این امر مستلزم تعریف مجدد و نوینی از نقش و كاركرد مدارس به عنوان اصلیترین نهادهای آموزشی در جامعه میباشد.
امروزه نظام آموزشی كشور به مدرسهای نیاز دارد كه با بهرهگیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)، امکان یادگیری پیوسته را فراهم نموده و فرصتهای نوینی را در اختیار افراد برای تجربهی زندگی در جامعهی اطلاعاتی قرار دهد، به گونهای كه این فناوری نه به عنوان ابزار، بلکه در قالب زیرساختِ توانمندساز برای تعلیم و آموزش حرفهای محسوب شود.(هوشمند سازی مدارس، 1390،ص 5).
بكارگیری گستردهی فاوا در فرایند آموزش و پرورش، همزمان با تحوّل در رویكردهای آموزشی درجهان، زمینهی شكلگیری مدارس هوشمند را فراهم آورده است. این مدارس از جمله نیازمندیهای كلیدی جوامع دانش بنیان میباشند و رویكردهای توسعهی مهارتهای دانشی و كارآفرینی دانشآموزان را دنبال مینمایند. در این مدارس، فرایندهای یاددهی – یادگیری تقویت شده و محیط تعاملی یكپارچه برای ارتقای مهارتهای كلیدی دانشآموزان با تكیه بر فعالیتهای گروهی، در عصر دانایی محور فراهم میشود.
ازآنجاکه درحال حاضرمعلم محوری پایه آموزش و پرورش درکشور میباشد، به روزكردن مدارس، استفاده ازفناوریهای روز، برخورداری ازخلاقیتهای نوین درآموزش وپرورش ونیز اهمیت دادن به تواناییهای دانشآموزان، لازمة این تحوّل میباشد.
پیشرفتهای فنآوری منجربه تحولاتی در صلاحیتها و شایستگیهای موردنیاز و متناسب با دنیای متغیر فعلی در دانشآموزان گشته است.صلاحیتهایی که امروزه مطرح هستند عبارتند از تفکر انتقادی، صلاحیتهای عمومی،حل مسأله و تصمیمگیری(قورچیان،1382(. امروزه از آموزش و پرورش انتظار میرود تا موجبات یادگیری فعال و مشارکتی بین دانشآموزان را فراهم آورد.برای محقق شدن چنین رویکردی به ناچار نیاز به تغییر رویههای سابق است.شیوههای آموزش قدیمی مسلما پاسخگوی نیازهای آموزشی متغیر عصر جدید نیست؛بنابراین یکی از تلاشهای سازمانهای آموزشی باید در ارتباط با فنآوری اطلاعات و ارتباطات و کاربرد آن در برنامه درسی باشد(نیاز آذری،1383).فنآوری اطلاعات و ارتباطات تأثیر قابل توجهی در امر یادگیری دارد که شامل تغییر نقش فراگیران و معلمان،مشارکت بیشتر دانشآموزان با همسالان،افزایش استفاده از منابع خارج از متون درسی و رشد و بهبود مهارتهای طراحی و ارائه مطالب میباشد(افضلنیا،1387).به طورکلی نقش دانشآموز در محیط یادگیری مبتنی بر فنآوری اطلاعات و ارتباطات دستخوش تغییر میگردد و در این فرآیند دانشآموزان فعالند و به تولید دانش میپردازند(آرمیتاژ،2003).فنآوری اطلاعات و ارتباطات در ایجاد انگیزه،عمق و وسعت دادن به یادگیری و پایدار ساختن آن و رفع خستگی و کسالت دانشآموزان و ایجاد مهارت ذهنی جهت پاسخگویی به پرسشها نقش مؤثری دارد(امیر تیموری،1386).فنآوری ارتباطات و اطلاعات مجموعهای از روشها،قواعد و ابزار و تجهیزات جهت شناسایی،جمعآوری،ذخیره،تولید و توزیع،سازماندهی،باز تولید و نگهداری اطلاعات است(نوابزاده،1380).فنآوری اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزشی از یکسو برای بازاندیشی و بازسازی برنامه درسی و سواد رایانهای و از سوی دیگر برای تجدید حیات و غنیسازی محیط یادگیری و برقراری تعامل برای یادگیرنده و منابع یادگیری لازم میباشد(سراج،1383).یکی از شایعترین دلایل ذکر شده برای به کارگیری این فنآوری در کلاس درس آماده کردن بهتر نسل فعلی دانشآموزان برای ورود به محیط جدید یادگیری جهت پاسخگویی به نیازهای آموزش و به تبع آن نیازهای شغلی در بازار کار آینده است.با روش سنتی و وقتگیر بودن این روشهای آموزشی، همچنین عدم برخورداری از اطلاعات بهروز،معلمان بهطور صحیح قادر به آمادهسازی دانشآموزان برای یک محیط کاری ایدهآل نیستند.لذا استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش کلاسهای درسی میتواند پایه و اساسی بهعنوان یک بازوی رقابتی در یک بازار کار در حال جهانی شدن باشد تا فرد آموزش دیده با دید باز و نگاه کلی بتواند وارد بازار جهانی،سیاسی و آموزشی شود (عزیزی،1385).
واژهی مدارس هوشمند چندی است در ادبیات آموزش و پرورش ما ایران وارد شده است و فعالیتهای ارزشمندی نیز وَلو بصورت پراكنده در این حوزه انجام شده است. وزارت آموزش و پرورش با الهام از آموزههای دینی و مقتصیات زمانی و به منظور تحقّق اهداف سند چشم انداز ایران در سال 1404 و دستیابی به اهداف عالیه نظام تعلیم و تربیت و گسترش عدالت آموزشی، اقدام به تعریف ساختار، جایگاه، ساماندهی، شرایط و ضوابط توسعهی مدارس هوشمند بر اساس معیارهای علمی، بین المللی و شرایط بومی در سطح كشور نموده است. از این رو برای نیل به این هدف، نیاز به همّتی مضاعف داشته که ازجمله عوامل اصلی آن می توان به تغییرنگرش درشیوهی آموزش و مدیریت مراکز آموزشی و پرورشی و نیز تأمین زیرساخت مورد نیاز اشاره نمود.
هوشمندسازی مدارس یك اقدام مدبّرانه در راستای سند چشم انداز نظام، تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند توسعه فاوای آموزش و پرورش و ضرورتی انکار ناپذیر با هدف اجرای پیشرفتهترین روشهای مدیریتی و آموزشی و نگاه علمی و فناورانه به وضعیت كنونی نظام آموزشی و پرورشی كشوراست که اعمال تغییرساختار و معماری اجرایی درآنها باعث افزایش بهرهوری و مدیریت زمان برای مدیران، کارکنان، معلمان، دانشآموزان و همچنین اولیای دانشآموزان خواهد بود (هوشمند سازی مدارس ،1390،ص 6).
[1] Armitage
***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)
ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه
با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند
موجود است
فرم در حال بارگذاری ...