دردههگذشته،مدیرانبهاهمیتنقشزنجیره تأمین SCM درارزش آفرینیشرکت هاپی برده اند. اسمیچی لوی و همکاران (2004)SCM را به عنوان مجموعه ای از روش های مورد استفاده برای ادغام موثر تامین کنندگان، انبارها و فروشگاه ها تعریف می کند به طوریکه برای به حداقل رساندن سیستم گسترده ی هزینه ها، کالا در مقادیر مناسب تولید شودوبه مکان مناسب برده ودر زمان مناسب توزیع شود، در حالی که خدمات مورد نیاز در سطح رضایت بخش باشد[3].فعالیت خرید به عنوان یک قابلیت رقابتی یکی از مهمترین فعالیت های زنجیره تامین است. با توجه به نقش تعیین کننده ی تامین کنندگان در کیفیت محصول نهایی و نهایتا رضایت مشتری، سازمان ها عملکرد تامین کنندگان خود را به صورت دوره ای ارزیابی می نمایند. از آنجا که ادبیات در انتخاب تامین کننده کالا گسترده است ما مسئله ی اختصاص سهمیه تامین کننده را روی مواردی که در تکنیک هایمدل های تصمیم گیری چند هدفه MODM استفاده می شود مختص می کنیم. درحال حاضر تحقیقات در این زمینه به بخش های زیر تقسیم می شود:
– مدل های برنامه ریزی ریاضی فقط بایک تابع هدف: با توجه به مدل های با یک تابع هدف، قدسی پور و ابرایان(2001) یک مدل برنامه ریزی غیرخطی عدد صحیح مختلط را به منظور حل مسئله ی چندهدفه منابع برای به حداقل رساندن هزینه کل خرید سالانه فرموله کردند[4].
-مدل های برنامه ریزی ریاضی با دو تابع هدف،مینیمم کردن هزینه و ماکزیمم کردن سود: ونتورا و مندوزا (2008) یک روش دو مرحله ای برای مسئله انتخاب تامین کننده کالا و تخصیص مقدار سفارش به طور هم زمان ارائه کردند.چه و وانگ (2008) یک الگوریتم پایه ژنتیک ومفاخری و همکاران(2011)، برنامه ریزی پویا چندهدفه ی دو مرحله ای برای آن پیشنهاد کردندو جعفری و همکاران (2011)
یکمدل عدد صحیح مختلط دو هدفه برای مینیمم کردن مجموع هزینه ها و ماکزیمم کردن بازده کل ارائهکردند[5-8].
– مدل های با حداقل سه تابع هدف، به حداقل رساندن هزینه، اقلام تاخیری و واحدهای مرجوع شده: کارپاک و همکاران(2001) یک مدل برنامه ریزی هدف برای مسئله ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان با سه هدف شامل هزینه،کیفیت و توانایی تحویل پیشنهادکردند. فضل اله پور و همکاران (2011)، رضایی و داوودی(2011)، سیف برقی و اسفندیاری (2011) نیز از جمله کسانی هستند که در این مورد پژوهش کردند[9-12].
– مدل های فازی که با ابهام وعدم دقت در داده های ورودی مانند تقاضا وظرفیت مواجه می شوند: عمید و همکاران(2006) و کومار و همکاران (2006) مدل های برنامه ریزی چند هدفه فازی ارائه کردند[13و14].
– مدل هایی با انواع مختلف تخفیف های تامین کنندگان، با توجه به پیچیدگی مسئله از الگوریتم ابتکاری برای حل آن استفاده شده است: معقول و رزمی(2009)، محمد ابراهیم (2009)و کمالی و همکاران (2011)در این زمینهتحقیق کردند[15-17].
-مدل های با عدم قطعیت تقاضا، ظرفیت و غیره: لی و زابینسکی (2011) و ژانگ و ژانگ (2011)یک مسئله انتخاب تامین کننده کالا، تک محصول، تک هدفه و مسئله خرید تحت تقاضای تصادفی را بیان کردند.هدف به حداقل رساندن انتخاب،خرید،نگه داری و هزینه های کمبود برای انتخاب تامین کنندگان و تخصیص مقدار سفارش می باشد[18و19].
در این پایان نامهفرض می کنیم، خریداری که محصولات مختلف را از تعدادی تامین کننده ی از پیش تعیین شده فراهم می کند، با تقاضای تصادفیو توزیع احتمال پواسون مواجه است. از آنجا که تقاضا تصادفی است خریدار با هزینه های کمبود و نگهداری کالا،علاوه بر هزینه خرید به طور معمول، مواجه می شود.هم چنین فرض کرده ایم که قصد خریدار جای گذاری مینیمم مقدار سفارش برای هر تامین کننده است. نیاز چنین فرضی این است که خریدار مایل به حفظ همکاری مستمر با تامین کنندگان انتخاب-شده باشد.لذا قیمت ارائه شده برای هر تامین کننده کالا به صورت خطی وابسته به اندازه سفارش هر محصول است.کاستا و الیویرا (2001) استراتژی های تکاملی مانند الگوریتم ژنتیک (GA)و شببیه سازی تبرید (SA) را به عنوان بهترین الگوریتم برای حل مسائل برنامه ریزی صحیح غیرخطی NIPمعرفی کردند[20]. در فصل اول با معیارهای تصمیم گیری و نمادها و فرمول-بندی مسئله آشنا می شویم. در فصل دو به بررسی الگوریتم های راه حل پرداخته و در فصل سهبه منظور بررسی مدل و ارزیابی عملکرد روش های پیشنهاد شده،مثال هایی ارائه ونتایجحاصل از حل آنها مقایسه می شود.
فرم در حال بارگذاری ...