شبکههای اجتماعی از سویی به عنوان یکی از گونههای رسانههای اجتماعی امکانات تعاملی قابل توجهی برای کاربران اینترنتی فراهم کردهاند و در افزایش مشارکت شهروندان در برخی فرآیندها مؤثر بودهاند. از سویی این شبکهها با آسیبهای گستردهای در حوزههایی از قبیل حریم خصوصی، کپی رایت، اعتیاد مجازی، سوء استفاده از کودکان، دزدی اطلاعات و هویت و مواردی این چنینی مواجه بودهاند(روشه،1376: 218-213). چالش حریم خصوصی از مهمترین مباحثی است که همواره درباره شبکههای اجتماعی مطرح بوده است. کاربران اینترنتی در این شبکهها بخشی از اطلاعات شخصی خود را در اینترنت منتشر میکنند که میتواند خطراتی برای آنها به همراه داشته باشد. گرایش به سایتهای شبکهی اجتماعی در سراسر دنیا همچنان رو به رشد است. شبکههای اجتماعی یکی از انواع رسانههای اجتماعی محسوب میشوند. شبکههای اجتماعی بخشی از رسانه اجتماعی هستند که با اهداف مختلفی ایجاد شدهاند و کاربران بسیار زیادی را به خود جذب کردهاند. امروزه بعضی از شبکههای اجتماعی با سرویسهایی که ارائه میدهند و با کاربریهایی که دارند، خود به یک رسانه خبری تبدیل شدهاند و اثرات عمیقی بر وقایع مختلف در دنیای واقعی گذاشتهاند(بیرو، 1379: 68-63). شبکههای اجتماعی روی زندگی افرادی که در آنها عضو هستند هم بسیار تاثیرگذارند. یکی از تاثیرگذارترین سرویسهای ارائه شده در اینترنت، شبکههای اجتماعی است که به نوبه خود تحول شگرفی را در نظام اجتماعی کشورهای جهان ایجاد کرده. یک شبکه اجتماعی، سایت یا مجموعه سایتی است که به کاربرانی که علاقه به اشتراکگذاری علاقهمندیها، افکار و فعالیتهای خود با دیگران دارند، این امکان را میدهد. شبکههای اجتماعی در عین حالی که فضایی برای پیدا کردن دوستان جدید هستند، به افراد این امکان را میدهند که با دوستان قدیمی خود ارتباط برقرار کنند. شبکههای اجتماعی مکانهایی برای تبادل نظر هستند که در آنها افراد عقاید و نظرات خود را با هم به اشتراک میگذارند(مهدیزاده، 1388: 187-181).کاربران دغدغهها و علایق و دلمشغولیهای خود را با یکدیگر به اشتراک میگذارند(ایجاد محتوا توسط اعضا)برخلاف سایر رسانهها، تعامل و تاثیرگذاری مخاطبان در تولید و انتخاب محتوای دلخواه زیاد است و قدرت انتخاب بیشتری دارند و تبلیغات هدفمند اینترنتی (این سایتها یکی از منابع مهم کسب درامد هستند. از این طریق که کاربران شبکههای اجتماعی علاقه مندیهای خود را در سایت اعلام میکنند و شرکتهای تبلیغاتی با آگاهی از این علاقهمندیها برای آنها آگهی میفرستند. بسیاری از شرکتها هم خود در شبکههای اجتماعی صفحه شخصی دارند و با مشتریان خود و سایر
شرکتها ارتباط برقرار میکنند، ایجاد میشوند. البته شبکههای اجتماعی پیامدهای منفی هم دارد؛ از قبیل شکلگیری و ترویج سریع شایعات و اخبار نادرست چرا که امکان شناسایی هویت واقعی اعضا و کنترل محتوای تولید شده توسط کاربران این سایتها وجود ندارد، تبلیغات ضددینی، عدم کنترل بر اطلاعات شخصی ارائه شده در شبکه اجتماعی بعضی شبکههای اجتماعی امکانات و سرگرمیهایی را ارائه میدهند و افراد در صورت استفاده از آنها، اجازه میدهند که بعضی از اطلاعاتشان در دسترس آنها قرارگیرد. افرادی با پروفایلهای تقلبی هم گاهی اقدام به سوء استفاده از اطلاعات افراد از قبیل عکسها و… میکنند(مامفورد، 2010: 85-82). وب سایتهای شبکه اجتماعی، حجم قابل توجهی از اطلاعات شخصی کاربران را در اختیار دارند و امکان سوء استفاده شرکتهای تجاری و دولتها از این اطلاعات همواره از دغدغههای اصلی مطرح شده درباره این شبکههاست. این شبکهها همچنین عرصه ارتباطات سیاسی را نیز متحول کردهاند(بوردیو، 1388: 564-561). فعالیتهای کاربران در حوزه سیاسی در شبکههای اجتماعی روی وقایع سیاسی در دنیای واقعی موثر بوده است. در حوزه ارتباطات بین الملل نیز شبکههای اجتماعی قابل توجه هستند و برخی کشورهای شرقی مانند چین و روسیه که دغدغه حفظ فرهنگ ملی برایشان اهمیت دارد، با تقویت شبکههای اجتماعی بومی تلاش کرده اند کاربرانشان را از شبکههای اجتماعی بین المللی که در مالکیت شرکتهای آمریکایی هستند، دور کنند. شبکههای اجتماعی همچنین بر عرصه اقتصاد نیز موثر بودهاند. اما در كنار این نظام و انتظارات و الزامات آن، دانشجویان به عنوان جوانانی كه در مرز بلوغ و استقلال شخصی، اقتصادی و فكری قرار دارند هنوز با سیستمهای دیگر اجتماعی بخصوص خانواده، دوستان و شبكههای اجتماعی ارتباطی تنگاتنگ دارند. این روابط خارج از سیستم دانشگاه هم میتوانند منابع تنش و فشار و ناراحتی باشند و فشار ناشی از محیط دانشگاه را تقویت كنند و هم میتوانند با ابراز حمایت و پشتیبانی عاطفی دانشجویان را در مقابل فشارها و تنشهای ناشی از محیط دانشگاه حفاظت نمایند. توجه به این عوامل خارج از نظام دانشگاهی میتواند دسترسی به هدف ارتقاء سطح سلامت روانی و كارائی درسی و اجتماعی دانشجویان را تسهیل نماید(کوثری، 1385: 96-93). تلقی ما چنین است كه این پایاننامه دست كم در مورد یك یا دو جامعه خاص (دانشجویان دانشگاه آزاد، مردم) نقش شبکههای اجتماعی را واكاوی نموده و جایگاه شبكه ها را نیز در این میان مشخص نماید و بدین طریق بتواند راه را برای تلاش های بعدی جهت تدوین برنامه ای در راستای افزایش ارتباطات اجتماعی پژوهشگران و مردم بگشاید. لذا با توجه به مطالب ذکر شده در این پژوهش به بررسی نقش شبکههای اجتماعی در ارتباطات بین مردم، دانشگاه و پژوهشگران به نحوی مفید و پویا پرداخته خواهد شد.
[1] Hafman
[2] Hauber
[3] Karpneter
1 Gringlase
فرم در حال بارگذاری ...