و تبیین موضوع
امروزه، قابلیت و توانایی برای نوآوری مستمر محصولات، خدمات و فرآیندهای کاری برای سازمانها حیاتی است. بر این اساس، در طی بیست سال گذشته توجه به “نوآوری” بعنوان یک موضوع تحقیقاتی افزایش یافته است (Jong & Hartog, 2010). در کسب و کار امروزه، شرکتها باید بطور مستمر و پیوسته نوآور باشند تا بتوانند رقابتپذیر مانده و در طولانی مدت بقاء داشته باشند (Banbury & Mitchell, 1995). بحرانهای موجود در محیط، سیستمهای معمول را تغییر داده است و بقای سازمان را به خطر انداخته است. برای کسب مزیت رقابتی و افزایش شهرت، نوآوری یک انتخاب استراتژیک مهم برای خرابیهای ناشی از بحرانهاست. پر واضح است که نوآوری عامل مهمی در کمک سازمانها برای بقاء در جهانی پر از تغییرات است (Pundt et al., 2010).
یکی از روشهایی که سازمانها نوآورتر باشند این است که بر قابلیت کارکنانشان در نوآوری سرمایهگذاری کنند (De Jong & Hartog, 2007). رفتار نوآورانه کارکنان بعنوان هدف کارکنان در خلق، ترغیب و اجرای ایدههای جدید، محصولات، فرآیندها و رویههای جدید در وظایف کاری، گروه کاری یا سازمان میباشد (Janssen & Van Yperen, 2004). رفتار نوآورانه کارکنان به رفتارهایی اشاره دارد که هم خلق و هم ترغیب ایدههای جدید (چه بوسیله خود شخص یا اخذ شده از دیگران) و دستیابی و اجرای ایدههای جدید در کار را در بر میگیرد(Yuan & Woodman, 2010).
از طرفی برای بقاء در محیط شدیداً رقابتی، سازمانها باید بر نوآوریهایی که از دانش مشتق میشود، تأکید ورزند. یک سازمان میتواند ارزشهای جدیدی بمنظور بهبود توسعه و رشد خود از طریق اشتراک دانش ایجاد کند(Bock & Kim, 2002) و این ارزشها اثرات مثبتی بر تولید محصولات و خدمات جدید از طریق تعاملات بین دپارتمانها دارند (Armbrecht et al., 2001). استفاده از دانش کارکنان برای بهبود عملیات یکی از علایق مهم مدرن هم برای به مدیران و هم برای محققان مدیریت دانش میباشد (Schiuma, 2012). در واقع مدیران اقدامات متنوعی را بمنظور بهبود مستمر عملیات موجود از طریق دانش کارکنان اجرا میکنند. با توجه به این، ترغیب رفتارهای اشتراک دانش در میان کارمندان بعنوان یک اولویت مدیریتی در قرن 21 ظاهر شده است (Hansen et al., 1999; Radaelli et al., 2011; Siemsen et al, 2008). در واقع، از طریق اشتراک دانش، کارکنان فرآیند پراکنده یادگیری را فعال کرده و بهبود و تغییر سازمانی را تشویق میکنند (Teigland & Wasko, 2003). علیرغم این تلاشها، مدیران مشکلات زیادی را تجربه میکنند و اغلب در استفاده از دانش کارکنان در بهبودهای واقعی شکست میخورند. محققان مدیریت دانش به بیان ارزشهای پنهان داراییها دانش علاقمند هستند تا بدین وسیله به مدیران در استفاده از پویایی آنها هم برای ارزشهای اقتصادی و هم ارزشهای اجتماعی کمک کنند(Lettieri et al., 2004; Schiuma, 2012).
در سالهای اخیر، مفاهیم شبکههای اجتماعی و سرمایههای اجتماعی راه خود را به واژگان تحقیقات نوآوری باز کردهاند. سابرامانیام و یوندت (2012) ادعا کردهاند که سرمایه اجتماعی پایه و اساس نوآوری است. این ادعا این تمایل را نشان میدهد که درک نوآوری بعنوان یک رویداد مجزا از ابداعکنندگان نیست، بلکه بعنوان نتیجهای از تعامل و تبادل دانشی است که شامل بازیگران متنوعی در موقعیتها و وابستگیهای درونی است (Landry, Amara, & Lamari, 2002).
یکی از فعالیتهای کشورهای در حال توسعه برای ساخت زیربناهای اقتصادی خود، اجرای طرحهای عمرانی زیر بنایی است که سالانه بخش عمدهای از بودجه کشور را به خود اختصاص میدهد. شركت مهندسی مشاور طوس آب بعنوان مشاور در صنعت آب و فاضلاب بمنظور ایجـاد قابلیت رقابت با شركتـهای مهندسـی مشاور در داخـل كشور و كشـورهای همـجوار و همچنـین افزایش رضایتمنـدی كلیه كارفرمایان از سال 1363 آغاز بکار نموده است و بر اساس بیانیه خط مشی کیفیت دستیابی به اهدافی از قبیل ایجاد قابلیت اندازهگیری هزینه, زمان و منابع پروژههای شركت، برآورده سازی تعهدات و الزامات قراردادی، جلب مشاركت سرمایههای انسانی در جهت بهبود مستمر فرایندها، بهره گیری از سرمایههای انسانی كارآمد و مؤثر، استفاده از روشهای نوین در مطالعات و فعالیتها، شرکت در مناقصات بین المللی را سرلوحه كار خویش قرار داده است. لذا استراتژی نوآوری در شرکت مهندسی مشاور طوس آب که وظیفه طراحی و نظارت طرحهای عمرانی را بعهده دارند به این شرکت کمک میکند که از رقبا بهتر عمل کرده و همچنین با موفقیت در طراحی و نظارت طرحهای عمرانی به رشد کشور کمک کند.
با توجه به مشاهدات محقق و همچنین مصاحبه با تعدادی از مدیران و کارشناسان طراح در شرکت مهندسی مشاور طوس آب مسألهای که وجود دارد این است که بیشتر طراحیها و فعالیتهای شرکت مهندسی مشاور طوس آب شبیه و با چارچوبهای مشخص هستند و خیلی اوقات کارهای مشابه قبلی با کمی تغییر استفاده میگردد، لذا استفاده همیشگی از مطالعات و طراحیهای قبلی باعث از بین رفتن خلاقیت میگردد و همچنین به خلاقیت و نوآوری کارکنان اهمیتی داده نمیشود و این مسأله باعث کاهش رضایت مشتریان و کارفرمایان پروژهها میشود. در این شرکت که بیشتر فعالیتها پروژه محور میباشد، اهمیت کار تیمی و توجه به سرمایههای اجتماعی بر کسی پوشیده نیست. در نتیجه مسألهای که محقق قصد دارد در مورد آن تحقیق و پژوهش انجام دهد، بررسی اثرات اشتراک دانش بر رفتار نوآورانه کارکنان با در نظر گرفتن سرمایههای اجتماعی در بافت سازمان در شرکت مهندسی مشاور طوس آب میباشد.
فرم در حال بارگذاری ...