گسترش جمعیت و بوجود آمدن زندگی اجتماعی از جمله عواملی است که سبب ایجاد و توسعه پدیدهای به نام سازمان میگردند، سازمانها در ابتدا ساده بودند و کلیه عملیات آنها بصورت حضوری (رودررو) انجام می شد ولی به تدریج با افزایش شهرها و مهاجرت روستائیان به شهرها و همچنین پیچیده شدن زندگی اجتماعی، سازمانها کامل شدند و این تکامل در قرن 21 شدت بیشتری یافته است، بطوریکه قابل مقایسه با سازمانهای ابتدایی نیستند. با عمومیت یافتن سریع دسترسی به کامپیوترها و تکنولوژیهای نوین و رسانه های پیشرفته هیچ کشوری نمیتواند قرن 21 را بدون زیر ساخت الکترونیکی اداره کند (National science and Technology Council, 1999).
مراحل انجام عملیات در بسیاری از سازمانها به گونه ای است که فعالیتهایی که قبلاً در طی چند روز انجام می شد، امروز در چند دقیقه و حتی در چند ثانیه همراه با کیفیت بهتر صورت میگیرند و این نشان دهنده تاثیر فناوری در سازمانهاست، به این ترتیب انجام عملیات با حداقل زمان و هزینه و حداکثر سرعت و دقت به همراه تکنولوژی امن، توجه همه سازمانها را به خود جلب کرده است تا از این طریق یکپارچگی و نظم سازمانها و امکان تبادل اطلاعات فراهم گردد. از عوامل اساسی در توانمندی سازمان در برابر دیگر سازمانها، انجام عملیات با سرعت و دقت بالا می باشد، همچنین برای بقاء و پیشرفت نیاز به فناوری دارند که سیستمهای اتوماسیون اداری (OAS) می توانند از طریق ایجاد تکنولوژی های نوین این هدف را تحقق بخشند.
از سوی دیگر، از آن جا که منابع یک کشور محدود است، افزایش بهرهوری به عنوان یک ضرورت اساسی برای ارتقای استاندارد زندگی یک ملت اهمیت پیدا می کند. در جهان امروز با توجه به محدودیت عوامل مختلف تولید، نیاز به بهرهوری (چه در کشورهای پیشرفته و چه در کشورهای در حال توسعه) امری حیاتی و ضروری است. در همین راستا، یکی از مهمترین اهداف هر سازمان، ارتقای سطح بهرهوری آن است. آن چه در سازمان ها مزیت زقابتی ایجاد می کند، بهرهوری و ترکیب موثر منابع موجود در سازمان است. بهبود اثر بخش بهرهوری همانند سایر مولفه ها و فرایندهای نرم افزاری سازمانی از الزامات کار سازمانی است (نوروزیانقرهتکان و همکاران، 1390).
طی سالیان اخیر استفاده و بهره گیری از سیستمهای اتوماسیون اداری کشور ما را فرا گرفته است و بسیاری از سازمانها، تمایل زیادی برای بهرهگیری و استفاده از این سیستم ها را از خود نشان میدهند و حتی مبالغ زیادی را جهت راه اندازی و بکارگیری این سیستم ها پرداخت مینمایند، به همین جهت بحث سیستمهای اتوماسیون اداری که نوعی از سیستمهای اطلاعاتی است روز به روز اهمیت بیشتری می یابد.
با توجه به اهمیت موضوع در این تحقیق تاثیر سیستمهای اتوماسیون اداری را بر بهرهوری سازمان برق منطقهای یزد بررسی میکنیم. به این ترتیب مهمترین سوالی که در این پایاننامه به دنبال پاسخگویی به آن هستیم، عبارتست از:
«آیا از دیدگاه کارکنان سازمان برق منطقهای یزد، بین میزان استفاده از سیستمهای اتوماسیون اداری و بهرهوری سازمان ارتباط معناداری وجود دارد؟»
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق
قرن بیست و یکم عصر جدیدی از انقلاب فناوری و عرصه نوآوری خواهد بود و در این میان فناوری اطلاعات به نحوی گوی سبقت را از سایر صنایع ربوده و در واقع جلوتر از همه وارد قرن بیست و یکم شده است. همگرایی قدرتمند رایانه و فناوریهای اطلاعات و ارتباطات موجب شکلگیری مدلهای جدیدی از کسب و کار شدهاند. با آغاز عصر فراصنعتی و ورود به قرن بیست و یکم، کار کردن با دادهها و اطلاعات لازمه کسب موفقیت است (صحراگردجهرمی، 1384).
به علت گسترش بیش از حد پیچیدگی کارها، سازمانها در سالهای اخیر توجه زیادی به فناوری دارند. پیچیدگی موجود کارها در سازمانها ناشی از عوامل اقتصادی، رقابت جهانی، پیشرفتهای فناوری و فشردگی زمان است. در همین راستا یکی از روشهایی که تحولاتی در سازمانهای کشور پدید می آورد بکارگیری سیستمهای اتوماسیون اداری میباشد تا از این طریق به اثر بخشی کارها در سازمانها کمک گردد. بدین ترتیب شاهد پیشرفت روزافزون و سریع بکارگیری کامپیوتر و ابزارهای گوناگون جهت یکپارچه کردن عملیات هستیم، همچنین رشد روز افزون وسایل ارتباطی سبب تاثیر بسیار زیادی بر توانمندی سازمانها شده است.
با توجه به این که چنین تحولاتی در سازمانهای کشور جدید است، نقش سیستمهای اتوماسیون اداری در ارائه خدمات مطلوبتر و توانمند ساختن سازمانها در رویارویی با محیطهای متنوع و در حال تغییر امروزی باید مورد بررسی قرار گیرد. نتایج این بررسی میتواند در توسعه سیستم های اتوماسیون اداری موثر باشد.
1-4 اهداف تحقیق
1-4-1 اهداف علمی
هدف علمی این تحقیق بررسی ارتباط استفاده از سیستمهای اتوماسیون اداری با بهرهوری سازمان برق منطقهای یزد میباشد.
1-4-2 اهداف کاربردی
در صورت اثبات وجود ارتباط بین میزان استفاده از سیستمهای اتوماسیون اداری و بهرهوری سازمان، اهمیت سیستمهای اتوماسیون اداری بر مدیران سازمان گوشزد شده تا بدین وسیله و با فراهم کردن امکانات لازم موجبات موفقیت سازمان را فراهم نمایند.
1-5 فرضیات تحقیق
پژوهش معمولاً با مجهولی که محقق با آن روبرو است آغاز میشود. یعنی با موضوع نامعلوم و تردید آمیز. هر وقت با مسالهای نامعین روبرو هستیم و درباره آن سوالات مبهم وجود دارد که پاسخ آنها را نمیدانیم در آن صورت به دنبال جواب های دقیق برای سوالات خواهیم بود. بهترین روش حل این نوع تردیدها، تدوین فرضیه است. از طریق مطرح کردن مساله در قالب فرضیه ها میتوانیم، روش گردآوری اطلاعات را طراحی کرده سپس در جهت پاسخ دادن به سوالات تحقیق دادههای مورد نیاز را در اختیار داشته باشیم تا با تحلیل آنها پاسخهای علمی برای سوالات تحقیق داشته باشیم.
برای یافتن پاسخ سوال تحقیق، فرضیاتی در قالب دو فرضیه اصلی و دو فرضیه فرعی تدوین شده است. که عبارتند از:
فرضیهی اصلی اول: استفادهی کارکنان از سیستمهای اتوماسیون اداری، سبب افزایش بهرهوری سازمان میشود.
فرضیهی فرعی اول: استفادهی کارکنان از سیستمهای اتوماسیون اداری، سبب افزایش کارایی سازمان میشود.
فرضیهی فرعی دوم: استفادهی کارکنان از سیستمهای اتوماسیون اداری، سبب افزایش اثربخشی سازمان میشود.
فرضیهی اصلی دوم: متغیرهای دموگرافیک بر روی بهرهوری اثرگذار هستند.
1-6 قلمرو تحقیق
1-6-1 قلمرو زمانی
تحقیق پیشرو یک تحقیق پیمایشی و مقطعی است که در سال 1392 انجام می شود. لذا قلمرو زمانی تحقیق محدود به همین سال می شود.
1-6-2 قلمرو مکانی
این تحقیق با استفاده از نظرات کارکنان سازمان برق منطقه ای یزد به انجام خواهد رسید. بنابراین قلمرو مکانی تحقیق، سازمان برق منطقهای استاد یزد می باشد.
1-7 روش تحقیق
چون از نتایج این پژوهش میتوان به صورت علمی استفاده کرد از نظر مبنای بنیادی، این پژوهش از نوع کاربردی است. همچنین از آنجایی که محقق در شرایط داخلی یک سازمان حضور پیدا میکند لذا این پژوهش در زمره مطالعات میدانی نیز قرار میگیرد. علاوه بر این، تحقیق پیشرو از نظر روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی است.
1-7-1 ابزار گردآوری اطلاعات
در این تحقیق برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامهی محقق ساخته مشتمل بر سه قسمت استفاده گردید. این قسمت عبارتند از: (1) ویژگیهای جمعیتشناختی، (2) میزان استفاده از اتوماسیون اداری، (3) سوالات مربوط به کارایی و اثربخشی.
هر کدام از این قسمتها از چندین سوال (گویه) تشکیل شده است. در بخش ویژگیهای جمعیتشناختی سوالاتی نظیر سن، جنسیت، وضعیت تاهل، وضعیت استخدامی و … گنجانده شده است. در بخش دوم پرسشنامه با طرح سه سوال، میزان استفادهی افراد از سیستم اتوماسیون اداری سنجیده میشود. بالاخره، بخش سوم سوالات مرتبط با کارایی و اثربخشی را در برمیگیرد. لازم به ذکر است در طراحی سوالات بخش سوم پرسشنامه از فاکتورهای معرفی شده توسط صرافیزاده و علیپور (1388) استفاده شده است.
1-7-2 جامعه و نمونه آماری
جامعهی آماری این تحقیق، کارمندان سازمان برق منطقهای یزد میباشد که در عملیات خود از سیستم اتوماسیون اداری بهره میجویند. برای تعیین حجم نمونه نیز با توجه به حجم جامعهی آماری از رابطهی ککران استفاده میشود.
1-7-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها
در مرحلهی نخست به بررسی جمعیتشناختی اطلاعات جمعآوری شده خواهیم پرداخت. سپس تاثیر اتوماسیون اداری بر بهرهوری و دو مولفهی تشکیلدهندهی آن (کارایی و اثربخشی) با استفاده از آزمون میانگین یک جامعه، آزمون خواهد شد. در نهای با استفاده از مدل معادلات ساختاری به بررسی تاثیر همزمان متغیرهای تحقیق بر بهرهوری سازمان، پرداخته خواهد شد.
برای انجام روشهای آماری مذکور از دو نرمافزار SPSS 16 و Amos 20 استفاده خواهد شد. همچنین برای آمادهسازی دادهها از نرمافزار Excel 2007 استفاده میشود.
1-8 بر فصل های تحقیق
فصول مختلف تحقیق به شرح زیر می باشند:
- فصل دوم (مبانی نظری و پیشینه تحقیق): در این فصل مبانی نظری مرتبط با موضوع تحقیق آورده می شود. همچنین بر مطالعات صورت گرفته داخلی و خارجی در انتهای همین فصل انجام می شود.
- فصل سوم (روش شناسی تحقیق): روش انجام تحقیق حاضر شامل معرفی جامعه و نمونه آماری، ابزارگردآوری اطلاعات، روش تجزیه و تحلیل داده ها و … در این فصل معرفی می شود.
- فصل چهارم (تجزیه و تحلیل داده ها): تحلیل داده های آماری و استخراج نتایج به منظور آزمون فرضیات تحقیق در این فصل صورت می گیرد.
- فصل پنجم (بحث و نتیجه گیری): انجام نتیجه گیری و مقایسه نتایج بدست آمده با سایر مطالعات مشابه و همچنین ارائه پیشنهادات و محدودیت های تحقیق، از جمله مطالب فصل پنجم می باشد.
فرم در حال بارگذاری ...