بسیاری از آثار داستانی رسول پرویزی بهخصوص داستانهای موجود در کتاب” شلوارهای وصلهدار” از بینامتنیت و موتیف برخوردار هستند. به نظر میرسد با توجه به اثرگذاری بینامتنیت و موتیف در متن نوشتهها و در تفهیم مطالب، بررسی این موضوع و بیان جایگاه و ارزش آنها در نوشتهها و متون ادبی و آموزشی ارزشمند بوده و حل این مسئله دانش موجود در این زمینه را به نحو رضایتبخشی افزایش خواهد داد. در این مسیر سؤالاتی نیز مطرح میگردد که مهمترین آنها به شرح ذیل میباشد:
- رسول پرویزی درداستانهای خود، از چه نوع عناصر بینامتنیت استفاده کرده است؟
درآثار داستانی رسول پرویزی ، موتیف از چه نوع کارکردهایی برخوردار است؟-3- اهداف تحقیقاز آنجائیکه مطالعات بینامتنیت در ایران با تأخیر آغاز شده و در ایران بیشتر به نقد منابع شبیه میباشد و بهنظر میرسد که موضوع بینامتنیت و موتیف از جمله موضوعاتی هستند که در متون مختلف از جمله شعر، نقاشی، متون ادبی انجام گرفته است، اما این موضوعات کمتر در مورد متون داستانی با الگوی فرکلاف بررسی شده اند و یک نوع خلأ علمی و ادبی در این مورد احساس می شود. اگر اقدامات کمتری در ارتباط با این موضوع انجام شده، به دلیل فقدان یا ضعف اطلاعات لازم بوده و یا بر اطلاعات جامع و روزآمد استوار نبوده است.
بنابراین در این مطالعه در پی بررسی بینامتنیت و موتیف در داستانهای موجود در کتاب شلوارهای وصلهدار از مجموعه داستانهای رسول پرویزی (که مجموعاً مشتمل بر 20 داستان است) میباشیم و در این زمینه اهداف کلی زیر تعریف شده است:
- بررسی انواع کارکردهای موتیف در داستانهای رسول پرویزی.
همچنین اهداف جزئی ذیل نیز مدنظر میباشد:
- یافتن بینامتنیت صریح ازپیش انگاری در داستانهای رسول پرویزی.
- یافتن بینامتنیت صریح فراگفتمان در داستانهای رسول پرویزی.
- یافتن بینامتنیت صریح طنز در داستانهای رسول پرویزی.
- یافتن بینامتنیت سازنده یا بیناگفتمانگی در داستانهای رسول پرویزی
- یافتن موتیف مربوط به مرگ در داستانهای رسول پرویزی
- یافتن موتیف مربوط به ترس در داستانهای رسول پرویزی
- یافتن موتیف مربوط به عشق در داستانهای رسول پرویزی
- یافتن موتیف مربوط به سرنوشت در داستانهای رسول پرویزی
فرم در حال بارگذاری ...